Islamic Widget

Thursday, February 20, 2014

Pandan Cake Layer





150g tepung superfine
150g gula kastor
1sk baking powder
1sb ovalete
5 biji telur A
80ml air / susu cair
80ml minyak masak / mentega cair
1sb pandan emulco
1sk pewarna hijau

- pukul tepung + baking + gula + telur + ovalete hingga adunan kembang,gebu,putih dan ringan
- masukkan air / susu cair - pukul lg hingga ringan
- masukkan minyak / mentega cair - pukul sekejap dgn speed rendah sekadar sebati
- masuk dlm loyang 8x8 yg dialas baking paper
- bakar 45 min @ 160-175C ikot oven memasing
- bila dah masak, kuarkan loyang dan terlangkupkan atas redai dlm 5 min supaya kek x turun, kemudian keluarkan kek dan terlentangkan hingga sejuk
- potong kepada 3 bahagian

Kastard Pandan

400ml santan pekat (saya gantikan dgn 200ml susu sejat + 200ml air) * ikot selera saya,...heheh
85g tepung kastard
1sk pewarna hijau
1sk pandan emulco * ini saya tambah
secubit garam
180g gula kastor (saya guna gula kasar)
500ml air pandan (saya gantikan dgn air kosong)
1sb serbuk agar2

- campurkan semua..masak atas api perlahan hingga mendidih,pastikan sentiasa kacau
- bahagi kpd 4 yg sama banyak
- tuang 1 bahagian ke dalam loyang - ratakan
- letakkan 1 lapisan kek span..tekan2 sikit supaya rata
- tuang 1 bahagian lagi - ratakan
- letak 1 lapisan kek lagi ,tekan2 kan supaya rata
- buat hingga habis, diakhiri dgn kastard di bahagian atas (bahagian yg ini saya x buat sbb kek terlalu tinggi dah keluar dr loyang...)
- sejukkan dlm peti ais
- keluarkan kek dan tabur dgn kelapa kering (saya x brp gemar,so saya letak sikit aje gitu..heheh)

No comments: